x

x

woensdag 28 april 2010

Wat nog moet komen...

Average Weather in New Delhi for May
Sunlight: 9 hours a day
Coldest daily temperature: 27 Celsius
Warmest daily temperature: 41 Celsius
Coldest May temperature: 19 Celsius
Warmest May temperature: 45 Celsius
Discomfort: High
Morning Humidity: 34 percent
Evening Humidity: 21 percent
Rain: 12 mm a day
Wet days for May: 2 days

De 'Discomfort: High' vind ik wel de beste... Zou ik zelf nooit opgekomen zijn...

zaterdag 24 april 2010

Terreurdreiging

Op de site van buitenlandse zaken:

Algemene veiligheid

In geheel India en meer bepaald in de steden en toeristische centra is waakzaamheid geboden, vooral op drukke momenten op plaatsen waar vele mensen bij elkaar komen (markten, stations, openbare gebouwen, bezienswaardigheden, evenementen). Momenteel bestaat er een specifieke dreiging voor New Delhi, en meer bepaald Chandni Chowk, Connaught Place, Greater Kailash, Karol Bagh, Mehrauli, Sarojini Nagar en andere druk bezochte markten. De grootste voorzicht is hier aangewezen. In het algemeen raden wij u verder aan de veiligheidsinstructies van de nationale en lokale autoriteiten op te volgen en strikt na te leven.

Alle reizen naar Jammu, Kashmir, Assam, Orissa en het grensgebied met Pakistan worden afgeraden, alsook alle niet-essentiële reizen naar andere hieronder vermelde deelstaten. Indien u er toch reist, wordt u verzocht voorafgaandelijk contact op te nemen met de Ambassade in Delhi of het Consulaat-Generaal in Mumbai.

Terreurdreiging
Het algemene alertniveau is momenteel hoog in gans India. De eigenschappen van de laatste grote aanslagen (Mumbai in 2008, Pune in 2010) tonen aan dat buitenlanders blijkbaar expliciet door groeperingen die zulke aanslagen plegen geviseerd worden. Momenteel bestaat er een specifieke dreiging voor New Delhi, en meer bepaald Chandi Chowk, Connaught Place, Greater Kailash, Karol Bagh, Mehrauli, Sarojini Nagar en andere druk bezochte markten.

Het overkomt de besten

Een jammer genoeg zeer herkenbaar artikel op www.hetnieuwsbald.be:

IVO MECHELS
A passage to India zes dagen te lang
zaterdag 24 april 2010

Het kan de besten overkomen. Ook Ivo Mechels, woordvoerder van Test-Aankoop, zat na een vakantie in India geblokkeerd, omdat de luchthavens gesloten waren. En hoewel Mechels als geen ander weet welke rechten een passagier heeft, kon hij niet anders dan een vrijbrief tekenen voor luchtvaart- maatschappij Jet Airways.
De veertiendaagse rondreis door India met onze groep van tien vrienden was prachtig verlopen. De laatste dagen van onze reis brachten we door in de hoofdstad Delhi. Het was donderdagmiddag 15 april toen de Indiase reisleider van GoAvenues een sms'je voorlas over een vulkaan in IJsland maar we begrepen er de draagwijdte niet van.

We moesten de vlucht Delhi-Brussel nemen op vrijdag 16 april om 2.30 uur 's morgens. Donderdagnamiddag kwamen echter onheilspellende berichtjes binnen van het thuisfront en in het hotel bleken de beelden op BBC World Services ook al niet veel goeds te voorspellen voor de terugkeer. Wij verlieten het hotel om 22 uur richting luchthaven. Voor het luchthavengebouw stonden heel wat mensen aan te schuiven en we werden slechts na enig aandringen in het gebouw toegelaten. Een hostess van onze luchtvaartmaatschappij Jet Airways vertelde ons dat we beter zouden terugkeren naar ons hotel en de soldaat naast haar moeide zich in de discussie. Er liepen heel wat soldaten met machinegeweer rond. In het luchthavengebouw stond de vlucht nog steeds aangekondigd, zij het delayed. De check-inbalie was niet open en het wachten begon.

Na enkele uren veranderde de boodschap delayed in cancelled, en we keerden 's nachts terug naar het hotel. Gelukkig hadden we een hotel dat we verder op dagelijkse basis reserveerden en betaalden. We hadden in de luchthaven minder fortuinlijke mensen ontmoet, die de nacht (en volgende nachten) ter plaatse moesten doorbrengen.

Vrijdag 16 april. Normaal waren we thuis geweest. De beelden van de asgrauwe wolken die we op BBC zagen, straalden af op heel wat gezichten. Een na een sloten alle luchthavens in West-Europa. We belden en sms'ten voortdurend om op de hoogte te blijven. We hadden helaas geen internet. Dorine, de zaakvoerster van ons reisbureau DN Travel, zat op dat moment zelf vast in Schotland. We spraken af om de situatie te beoordelen en om geld af te halen om het hotel voor een nieuwe nacht te boeken.

Zaterdag 17 april. We hielden om 10 uur en om 18 uur crisisvergadering. De situatie werd besproken, bijkomende info van het thuisfront werd uitgewisseld, geld afgehaald voor nog een nachtje in het hotel. Ik ging 's namiddags samen met reisgezel Paul en de Indiase reisleider naar de luchthaven, naar het kantoor van onze luchtvaartmaatschappij Jet Airways. Het was een rommelig kantoortje met enkele tafels, kasten en computers waar slechts een persoon aanwezig was. Hij kon geen enkele informatie geven en verwees ons door naar het loket. Daar werden we niets wijzer, de man kon evenmin info geven. Hij raadde ons aan om naar het callcenter van Jet Airways te blijven bellen.

Callcenter onbereikbaar

Zondag 18 april. Het callcenter speelde enkel een bandje af: geen Europese vluchten. Onze briefings bleven behouden. Er werd afgesproken dat iedereen zou melden waar hij heenging om ingeval van goed nieuws dringend naar de luchthaven te kunnen vertrekken. Paul centraliseerde alle gsm-nummers. Naast het hotel ligt een shoppingcenter voor rijke Indiërs. Het werd onze pleisterplaats voor de komende dagen. Enkelen waagden zich opnieuw de oude stad in.

Maandag 19 april. Callcenter onbereikbaar: hetzelfde bandje speelde nog steeds. Op de luchthaven zelf gaf de vertegenwoordiger van Jet Airways ook al niet thuis. Er was nog een kantoor van de maatschappij in de stad Delhi. Daar kregen we ook geen info en werd onze Indiase vertegenwoordiger zelfs agressief bejegend. In de groep werden enkele mensen ziek, een combinatie van de zogenaamde Delhi belly, stress, emoties... Dorine van DN Travel geraakte inmiddels thuis en mailde en sms'te dag en nacht om oplossingen te zoeken.

Dinsdag 20 april. Jet Airways opereert volledig los van enige alliantie en is als Indische maatschappij niet onderworpen aan de Europese regelgeving. In feite komt het er op neer dat we aangewezen zijn op de goodwill van de maatschappij om terug te keren. We kunnen aanvaarden dat we geen accommodatie krijgen, maar het gebrek aan informatie en een onbereikbaar callcenter van Jet Airways doen de deur dicht.

'Komen eten' spelen

Wanhoop wisselde af met hoop: een luchthaven gaat open, maar daarna weer dicht. Humor hield ons recht. We spraken af om Komen eten te spelen en op elk van de vijf kamers werd zo goed en zo kwaad als mogelijk een gerechtje klaargemaakt. We gaven elkaar punten op de kwaliteit van het eten, de ontvangst, het kader...

Woensdag 21 april. Ik belde met Jet Airways in Brussel en sprak er met een manager. Hij informeerde naar de status van onze ticketnummers. Terwijl ik belde vanuit Delhi was ook Dorine aan het bellen met hun kantoor, het werd een kleine teleconferentie. Ik kreeg ook mijn dipje wanneer ik later een sms kreeg van de manager dat de vluchten naar Brussel volgeboekt zijn tot 3 mei. En onze vlucht 9W230 dan? Wij moeten toch nog geregistreerd staan? Op onze crisisvergadering werd beslist met zijn allen terug naar de luchthaven te gaan. Hoewel het luchtruim boven Brussel open was, zouden er geen vluchten Delhi-Brussel zijn. Met een bang hartje vertrokken we om 22 uur naar de luchthaven.

Buiten het gebouw was het alweer drummen. We forceerden onze weg naar de check-in en vernamen van een Belgische vrouw dat de vlucht naar Toronto in Athene bijtankt, waar passagiers uitzonderlijk van boord zouden kunnen. We beslisten onmiddellijk onze kans te wagen, maar we werden gedwongen een vrijbrief voor Jet Airways te ondertekenen. Het was een A4'tje in gebrekkig Engels waarin stond dat de vlucht naar Athene op onze verantwoordelijkheid werd uitgevoerd, dat wij zelf moeten instaan voor alle kosten voor voeding, accommodatie en het verdere verloop van onze reis en dat we afzien van alle claims tegen de maatschappij! We hadden geen keuze.

Via Athene en Keulen

Het vliegtuig vertrok met een kleine vertraging rond 3 uur 's ochtends. De vlucht duurde een achttal uren en bracht ons op Griekse bodem. Bagage afgewacht en dan reppen naar de balies van luchtvaartmaatschappijen die op Brussel vliegen. De groep valt uiteen. Vijf personen kunnen door toedoen van Dorine worden geboekt op een vlucht van Olympic naar Brussel, twee nemen een vliegtuig van German Wings naar Keulen, drie anderen staan op een wachtlijst van Olympic. Zelf kom ik rond 16 uur aan in Keulen en verneem dat de drie anderen toch nog meevlogen met Olympic. Een eveneens gestrande dame biedt ons een lift aan naar Antwerpen. Om 19 uur zijn we thuis, zes dagen later dan voorzien, maar gezond en wel. De passage to India kende een bewogen einde.


Jeroen zit nu eindelijk ook op een vlucht richting Brussel. Het volledige verhaal kennen?

Donderdag 15 april:
De koffer van Jeroen werd gemaakt. Hij staat vertrekkensklaar al in de late namiddag, hoewel zijn vlucht pas morgen om 2:35AM vertrekt. We kijken nog even op de site van De Standaard, zuiver toevallig. Ik lees er een artikel over een vulkaan in Ijsland die nogal wat stof veroorzaakt waardoor het Britse luchtruim gesloten wordt. Er staan foto's op de site van de zich verschuivende wolk. Ik begin alles een beetje te berekenen en kan dan concluderen dat die aswolk over België zal komen, net als Jeroen zou moeten landen. We maken ons niet te veel zorgen en doen nog een toeristische trip, kwestie van niet de ganse avond met de vingers te zitten draaien. Jeroen maakt zich nogal snel zenuwachtig en dat willen we vermijden.
De uitstap naar Nizamuddin East was warm, druk maar gezellig, hoewel Jeroen toch niet helemaal op zijn gemak lijkt te zijn. Eens terug thuis blijkt nu ook het Belgische luchtruim te zijn gesloten. We trachten Jetairways te bellen maar krijgen er geen gehoor. Stel u voor, zelfs in het land van de call centers ligt het call center plat! Of is er gewoon niemand aanwezig? Geen idee. We zitten in een lastige onzekerheid, moeten we nu wel of niet naar de luchthaven vertrekken? Op de site van Jetairways staat geen enkele melding dat de vlucht zou worden uitgesteld of afgelast.
Na een heel aantal telefoontjes en een aantal uren verder, krijgt Jochen het nummer van de duty manager van Jetairways te pakken, het enige nummer waar we voorlopig een beetje worden verder geholpen. De vlucht zou met 12 uur worden uitgesteld, laat in de avond zoeken we dan ook ons bed op voor nog enkele uren nachtrust.

Vrijdag 16 april:
Een geluk bij een ongeluk, Oekie kan mee Sams' verjaardag vieren. Joepie! Dat is dan ook de enige 'Joepie' die we die dag uitroepen. De hele tijd wordt het bellen bellen bellen om te weten te komen wat de stand van zaken is betreffende Jeroen zijn vlucht. Zal het luchtruim dicht blijven of niet? En indien dit het geval is, zal hij dan naar een andere bestemming kunnen vliegen, een bestemming dichter bij huis? In de namiddag deelt de duty manager ons mee dat hij om 18:35PM zou kunnen vertrekken. Het is geen lachertje, de hele dag vertrekkensklaar staan. Jeroen haalde toch maar weer zijn korte broek uit de koffer, het is hier in Delhi immers meer dan 40°C! Nog een paar telefoontjes later, krijgen we te horen dat zijn vlucht afgelast is. Wat er nu verder moet gebeuren, kan niemand ons zeggen. We schakelen ook het Belgische thuisfront in om in België telefoontjes te plegen naar allerlei diensten aangezien we hier in Delhi amper enige info krijgen. Zonder resultaat.
Normaal gezien zouden Jochen, ik en de kindjes zaterdagochtend vertrekken met de trein richting het voorgebergte van de Himalaya. Het is voor ons door deze situatie dus ook bang afwachten of we wel zullen kunnen vertrekken. We nemen onze voorzorgen, leggen Jeroen uit hoe hij hier kan 'overleven' zonder ons. Het is niet zo gemakkelijk om in Delhi zo maar plots je weg te vinden. Waar koop je eten? Waar vind je geld? Jeroen wordt door de hele situatie alleen maar zenuwachtiger.
Ondanks alle onzekerheid besluiten we tijdig naar bed te gaan. We bekijken het morgen wel.

Zaterdag 17 april
Wanneer blijkt dat er geen enkele garantie kan gegeven worden betreffende een terugkeerdatum, besluiten we onze reis te annuleren. Jeroen een dagje hier alleen laten zou nog lukken, maar we kunnen hem geen week aan zijn lot overlaten. We annuleren vlucht, trein en hotels, met pijn in het hart.
Jochen verneemt nu via een Jetairways-nummer dat Jeroen een herboeking moet doen voor een nieuwe vlucht. Ze vertrekken naar de luchthaven. De eerstvolgende gegarandeerde vlucht (mits het luchtruim zou open gaan) is er één op 24 april. Hij heeft een zitje vast, joepie!
We beslissen om er het beste van te maken en toch naar Himachal Pradesh te vertrekken, per auto dan. Jochen regelt alles, last minute. In de namiddag kunnen we dan eindelijk op vakantie vertrekken... met Oekie!

Donderdag 22 april
Na een aantal dagen genieten van het voorgebergte van de Himalaya kijken we op onze hotelkamer in Mandi naar het BBC-nieuws en vernemen dat het Europese luchtruim opnieuw geopend werd. Oef, Jeroen zal zaterdag kunnen vertrekken!

Vrijdag 23 april
Terug thuis checken we in via internet en printen we zijn e-voucher af, met seatnummer. We maken opnieuw de koffers van Jeroen. Hij is opgelucht dat hij eindelijk naar huis kan. De ganse toestand bracht toch een hoop stress met zich mee. 's Avonds neemt hij voor de zoveelste keer afscheid van de kindjes, we spelen nog een spelletje Rummy om de tijd te doden en om 11:30PM geef ik hem een afscheidszoen. Hij rijdt samen met Jochen naar de luchthaven.
Daar aangekomen moet hij zijn bagage nog inchecken en wachten op een gatenummer. De loketten van Jetairways blijken nog niet geopend te zijn.

Zaterdag 24 april
Na een hele tijd wachten krijg ik van Jochen een telefoon. Jeroen kan niet mee op de vlucht, ze zou vol zitten. Hoe kan dat? Hij had toch een gegarandeerde vlucht terug? Begrijpe wie het begrijpen kan. Het is een stresserende en erg lastige situatie.
Bij Jetairways beloven ze een zitje voor hem te regelen op een vlucht van Lufthansa richting Frankfurt. Bij het inchecken delen ze hem alweer mee dat de vlucht vol zit. We worden bijna wanhopig. Wat moet een mens doen om enige zekerheid te hebben? Wie zit er dan wel op die vlucht? Hoe veel mensen beschikken over vluchttickets die er dan eigenlijk geen blijken te zijn?
Jetairways belooft hem nu een seat te regelen op een Lufthansa-vlucht richting München. Het is ondertussen 3:00AM en ik besluit mijn bedje op te zoeken. Binnen enkele luttele uren is het alweer dag voor de kids.
Roos is wakker om 6:30AM, ik bel Jochen en verneem dat ze nog tot 7:15AM moeten wachten alvorens ze enige zekerheid hebben. Eerst zouden de Lufthansa-boekingen voorrang krijgen, dan pas de herboekingen via Jetairways. Om 7:30AM krijg ik een telefoontje dat Jeroen een boarding-pass kon bemachtigen. Oef! Ik skype met moeke in België, die ook nog wakker blijkt en verzeker haar dat Jeroen eindelijk op weg is richting thuis. Nu nog hopen dat de overstap in München vlot zal verlopen!
9AM, Jochen komt thuis, is de ganse nacht opgebleven... einde van een zeer vermoeiende episode.

vrijdag 23 april 2010

Himachal Pradesh

Sam werd op zaterdag 16 april 3 jaar en dat hebben we gevierd. We versierden het huis met slingers en ballonnen. We bakten pannenkoeken en plantten er 3 brandende kaarsjes op. Ze stond beeldig met haar op school gekregen kroon en was dolgelukkig met al de vanuit België overgevlogen pakjes! Ook haar peter Oekie was onverwacht van de partij. De pret kon niet op!




Aangezien Oekie maar niet wilde vertrekken en zijn verblijf met een weekje werd verlengd, namen we hem mee op reis richting Himachal Pradesh. We annuleerden onze oorspronkelijke plannen, hotels, vluchten enz. en vertrokken met onze eigen wagen voor een iets kortere versie van de aanvankelijk geplande trip.

Snelwegen gelijken in niets op de snelwegen van België. Ook al was de trip richting Chandigarh slechts 260 kilometer, toch reden we er een dikke 5 uur over. De wegen zijn bezaaid met putten, bijkomend wandelen er koeien op de snelweg, zie je mannen die met paard en kar aan een slakkengang vooruit gaan, steken voetgangers de weg over, enz. We overnachtten in de door Le Corbusier ontworpen stad en vertrokken de volgende ochtend na het ontbijt meteen naar Dharamshala. Alweer reden we erg lang over een redelijk kort traject: 6 uur over 250 kilometer. Gelukkig was de omgeving erg mooi, zeker toen we het voorgebergte van de Himalaya naderden. Rijdend over de bergweggetjes konden we genieten van de in terrassen herschapen berghellingen.






In Dharamshala logeerden we in het Norling Guest House. Dit gastenverblijf was echt geweldig. We kregen er van de Tibetanen een warm onthaal, konden genieten van een rustige, mooie omgeving in de bergen alsook erg lekker Tibetaans eten. Verse noedels, dumplings, momo's,... het was er allemaal!




Toen de kinderen sliepen, versierden Oekie en mama stiekem de kamer van Roos. Op 19 april werd zij immers 5 jaar! De volgende ochtend straalde ze van geluk toen ze al haar cadeautjes mocht openmaken.

Na het ontbijt kregen we een rondleiding in het Norbulingka Institute. Dit instituut, verbonden aan onze slaapplaats, richt zich op het behoud van de culturele nalatenschap van het Tibetaanse volk. We konden er het poppenmuseum bezoeken, de tempel alsook de school. In deze school volgen Tibetanen een jarenlange opleiding in het maken van metalen beelden, het schilderen en naaien van 'thankas' (afbeeldingen van religieuze boeddhistische taferelen op een rol uit doek) en het maken van houtsculpturen. Niet te geloven hoe men dag in dag uit kan bezig zijn met het aanleren van deze dingen. Zulke kunstvormen lijken in onze westerse samenleving niet meer betaalbaar te zijn.






De kinderen maakten voor het eerst kennis met de gebedsrollen. Ook Oekie trouwens, die er wat te enthousiast invloog en er een overbelaste pols aan overhield. En verder genoot vooral Roos van de gebedsvlaggetjes, die volgens haar speciaal voor haar verjaardag daar waren opgehangen.



Vervolgens verder op weg, deze keer richting McLeod Ganj, ook wel Upper Dharamsala genoemd. Dit is de woonplaats van de 14de Dalai Lama sinds die politiek asiel kreeg in India. Het wordt ook wel eens klein Tibet genoemd, omdat het erg veel Tibetanen huisvest. Tevens zijn de regering en het Tibetaanse parlement in ballingschap er gevestigd. We nestelden ons eerst in een alweer prachtig Tibetaans hotel Chonor House. De muren van onze kamers waren met indrukwekkende muurschilderingen versierd.






We besloten eerst een wandeling te maken. We lieten ons per taxi afzetten aan het view point, genoten daar uiteraard van de view en keerden te voet terug. We kozen ervoor om het minder drukke wandelpad te nemen i.p.v. de gewone, door de vele voertuigen ietwat gevaarlijke weg. Na een valpartij van Roos & mama en een beetje verloren te zijn gelopen in de bergen, besloten we dat dit misschien toch nog net iets gevaarlijker was en keerden naar McLeod Ganj terug via de gewone autoweg (mama zag de krantenkoppen al voor zich: 'Gezin verdwaald en doodgevroren in de bergen in Himachal Pradesh'). De kinderen hebben de hele wandeling gestapt, heel erg flink van hen! Maar er wachtte dan ook een beloning op hen in het hotel.



Daar aangekomen was hun geduld echt op. We namen plaats in het restaurant en ontdekten er de door papa geregelde verrassing: een chocoladetaart met kaarsjes... 5 kaarsjes voor Roos! Het was genieten om de kids zo te zien genieten. Heel gezellig verorberden we de taart, om nadien voldaan onze bedjes op te zoeken.



Dinsdag bezochten we McLeod Ganj zelf. We gingen eerst naar de tempel en het klooster en deden er nadien de wandeling rond het klooster. Wat is het boeddhisme een voor kinderen aantrekkelijke godsdienst: overal kleuren, vlaggetjes, gebedsrollen, kaarsjes, stenen,...











We werden nog getrakteerd op een fikse regenbui die voor wat verkoeling zorgde, bezochten het stadje zelf en stapten vervolgens in onze wagen om onze trip verder te zetten richting Mandi.

Op weg naar Mandi maakten we een tussenstop in Palampur om te overnachten. Het was een nogal groezelig hotel en waren dan ook blij dat we er slechts 1 nachtje moesten doorbrengen. En dan verder op weg door een heerlijk landschap vol theeplantages op terrassen. Echt prachtig, echt genieten.




We hielden halt in Tashijong om alweer een bezoek te brengen aan een boeddhistische gemeenschap.



Vervolgens stopten we in Baijnath om een meer dan 1200 jaar oude Hindoetempel, de Baidyanathtempel, opgedragen aan Shiva in zijn Vaidyanath-incarnatie, te kunnen bewonderen.



Daarna dachten we een bezoek te brengen aan Bir, maar onze chauffeur scheurde er helaas voorbij. We hadden geen zin om terug te keren dus reden we meteen door naar Mandi. Hier verbleven we in een 'our pick'-hotel van de Lonely Planet, maar naar onze bescheiden mening zouden ze deze aanbeveling best even herzien. Het Raj Mahal Palace hotel kon je zelfs geen vergane glorie meer noemen. Het was er vuil en bouwvallig, niet meer gezellig. Toen we aan het eten waren, begon het op de koop toe te kletteren: een enorm onweer barstte uit. De kids amuseerden zich een beetje met mama op de kamer. Oekie en papa brachten een bezoekje aan de stad. Hun conclusie was dat Mandi een 50-tal jaren geleden vermoedelijk wel aantrekkelijk geweest moet zijn, maar dat er niet erg veel meer van te merken is. Jammer!

De volgende ochtend vertrokken we richting het veelbelovende Rewalsar meer. Dit is een zowat voor alle godsdiensten heilige plaats. Je vindt er dan ook gebedshuizen allerhande: Boedhistische tempels, Gurdwara's van de Sikhs en tempels van de Hindoes. Alvorens deze te bezoeken, voederden de kinderen de vissen in het meer. Het was echt ongelofelijk hoe veel vissen er in dit meer zwommen!










Vervolgens verder op weg naar Chandigarh, de door Le Corbusier ontworpen stad. We kwamen aan toen het bedtijd was maar vanochtend konden we de stad eindelijk een bezoekje brengen. Niet te geloven wat een uitdaging dit voor Le Corbusier moet zijn geweest om als architect-kunstenaar zo maar eventjes een hele stad te ontwerpen?! Jammer genoeg krijgt Chandigarh niet de erkenning die ze zou moeten krijgen, en is ze een beetje in verval aan het geraken. De bevolkingsdensiteit wordt veel te groot, er worden her en der woningen bijgebouwd en het evenwicht van de stad is nu totaal verstoord. Echt jammer, want Le Corbusier heeft hier echt schitterend werk geleverd!




En dan ging onze trip terug richting Delhi. In de late namiddag kwamen we thuis aan. Oekie pakte uit en weer in, want hij gaat hopelijk weldra op zijn vliegtuig stappen. Welk vliegtuig dat zal zijn, is nog een raadsel. Het vliegtuig van Jetairways waarvoor hij een ticket had, lijkt geen plaats meer voor hem te hebben. Jochen is nu samen met hem een herboeking aan het doen. We duimen voor een vlotte vlucht!!!

zaterdag 17 april 2010

Eyjafjallajökull

Vliegen lijkt soms een evidentie, maar via onze 'vriend' Eyjafjallajökull weten we nu: het is het niet! Donderdagavond las ik op de website van de Standaard dat het Britse luchtruim gesloten werd. Toen ik de beelden van de zich verschuivende aswolk bekeek, kon ik na een beetje rekenwerk concluderen dat die aswolk over België zou 'waaien' op het tijdstip dat Oekie zou moeten landen. Na enkele uren werd het bevestigd: het Belgische luchtruim werd eveneens gesloten, de vlucht van Oekie werd met 12 uren uitgesteld. Het is een heel gedoe om de luchtvaartmaatschappij Jetairways te kunnen bereiken en correcte info te verkrijgen. Soms wordt de telefoon gewoonweg nergens opgenomen. Uiteindelijk kregen we het nummer van de duty manager, hij kon ons steeds wat info verschaffen. De vlucht werd dan nog een keer verzet naar 18u35, en vervolgens geannuleerd. Vanochtend namen we opnieuw contact op met de duty manager. Oekie moest zijn vlucht herboeken.

Papa en Jeroen zijn nu op de luchthaven om opnieuw een vlucht te boeken. De 'first available flight' vertrekt pas op 24 april. Oekie zijn verlof wordt dus, ongevraagd, nog een stukje verlengd.

Wij zouden normaal gezien vandaag op vakantie vertrekken naar de Himalaya, maar dat zijn we aan het annuleren. Oekie hier alleen achter laten, zagen we echt niet zitten.

We zullen er nu het beste van maken en even kijken of we samen met Oekie nog een andere trip kunnen doen. Wat een toestanden!

woensdag 14 april 2010

De gekko

Laatst liep ik van mijn PC naar mijn luie zetel toen er plots iets op me viel. Ik schrok me rot. Het voelde ook zo raar, hard aan. Ik sloeg het van me af en het bleek een van onze gekko's te zijn. Vliegensvlug scheerde hij weg.

De dag nadien liep ik opnieuw van achter mijn PC richting mijn nog steeds luie zetel. Jeejks, wat lag er daar op de grond?



Oeps! De gekko zijn staart!!!

maandag 12 april 2010

Cultuur in Delhi

Zaterdag was papa bezig met het voorbereiden van onze volgende grote reis naar de voet van de Himalaya. We zullen een rondrit maken in Himachal Pradesh. Mama, de kids en Oekie maakten een toeristisch uitje naar Hauz Khas. Enerzijds is dit een trendy winkelbuurt. Je vindt er leuke kledingwinkels, kunstgalerijen, brocanteurs enz. Anderzijds liggen achter dit alles de 14de eeuwse ruïnes van grafmonumenten.

Het is hier ondertussen zeer warm geworden. Na een klein uurtje rondhangen op de ruïnes doken we dan ook het ietwat schaduwrijke winkelgedeelte in. Roos had al een tijdje aangegeven dat ze dringend een toilet nodig had. In de kinderkledingwinkel vroeg ik dan ook of ze er naar het toilet kon gaan. Helaas, ze beschikten er niet over een toilet (hoe doen die verkoopsters dat???). In de volgende shop dus maar een tweede poging wagen. Dit keer was het een, overigens fantastisch, brocanterietje. Oef, ze hadden er een toilet. Het toiletpapier leek op te zijn, dus vroeg ik even of ze nog toiletpapier hadden... Helaas, ze gebruikten er geen toiletpapier. Toiletpapier is hier een luxeproduct en is erg duur. Je betaalt meer dan een euro per rol. Indiërs zelf maken er zelden gebruik van. Dan maar op zoek naar een eet- of drankgelegenheid en oef... een paar stappen verder vonden we een aangenaam restaurantje, probleem opgelost.

Gisteren, zondag, brachten we hier in Delhi met Oekie een bezoek aan de Qutb Minar. Het is een 72,5 meter hoge toren en is de hoogste stenen toren in India. Hij werd gebouwd vanaf 1193 en vormde het middelpunt van een islamitische site. Echt het bezoeken waard, een zeer indrukwekkende site!









Vervolgens bezochten we een Bollywood-tentoonstelling van vintage Bollywood-materiaal. Er hing onder andere een prachtige collectie oude filmposters en het prikkelde ons verlangen naar zulke posters nog meer! Het vinden van een mooi exemplaar wordt één van onze volgende projecten.



Vandaag moesten de kindjes naar school. Mama en Oekie trokken er opnieuw op uit. Deze keer naar de Lotus tempel, Baha'i House of Worship, een tempel waar iedereen welkom is om te mediteren, ongeacht welke godsdienst je belijdt. Het is een modern gebouw en bestaat uit 27 bloemblaadjes in de vorm van een lotus. Hij werd gebouwd vanaf 1980 en na zes jaar werd de bouw voltooid. Jammer genoeg is de tempel op maandag gesloten en konden we er niet binnen.

Nadien staken we de straat over om een bezoek te brengen aan de Kalkaji-tempel. Het is één van de populairste hindoetempels van Delhi. En het was eraan te zien! Er stonden rijen wachtenden om de tempel binnen te gaan. Het was indrukwekkend om de praktiserende gelovigen te aanschouwen terwijl ze offers brachten, baden, bellen lieten rinkelen enz.



Het was er ongelofelijk vuil en er vlogen dan ook duizenden vliegen rond. Niet moeilijk, er worden kilo's kokosnoten, kokosmelk en suiker geofferd. En laat dat nu net dingen zijn waarop die vliegjes verlekkerd zijn! We moesten er uiteraard blootsvoets rondwandelen. Daarna dus met onze lekker stinkende vieze vuile voeten terug onze schoenen in... Oekie heeft dan ook meteen zijn schoenen in de wasmachine gestoken!