x

x

vrijdag 12 april 2013

Holi

Omdat we tijdens holi in Abu Dhabi en Dubai zouden zitten, vierden we holi enkele dagen voordien, op de AES, de Amerikaanse school hier in Delhi.

klaar voor de strijd

maar eerst nog een wedstrijdje touwtrekken

Sammeke kreeg kleuren in de ogen, neus en de mond. "t Plezante was er af voor haar











terug naar huis... voor een doucheke!

Schaatsen!

Jawel, er is een schaatsbaan in India! 

En dat was dan ook meteen onze bestemming voor het schoolreisje van de Nederlandse school.





Allahabad - Maha Kumbh Mela

Op 9 en 10 maart nam ik, samen met Antoine, collega en vriend op de ambassade, deel aan de zgn. Maha Kumbh Mela in Allahabad. De Kumbh Mela is een religieuze massabijeenkomst van Hindu-pelgrims die eens om de vier jaar wordt gehouden aan de oevers van een heilige rivier in India.



Even de Kumbh Mela geschiedenis in een notendop: de Hindu-legende wil dat lang, lang geleden, de Devas (halfgoden) en de Asuras (demonen) een pact sloten om het geheim van de onsterfelijkheid te ontsluieren. Deze onsterfelijkheid lag naar verluidt vervat in een speciale nectar, die kon worden gecreëerd door het omroeren van de Oeroceaan. Bijgestaan door de God Shiva, begonnen de halfgoden en demonen aan het karwei. Echter, naarmate er meer en meer nectar werd aangemaakt, begonnen de halfgoden wantrouwig te worden opzichtens de demonen, die best wel eens de nectar voor zich alleen zouden kunnen opeisen.
Het wantrouwen werd zo groot dat de halfgoden uiteindelijk de nectar haastig in een kruik (kumbh) deden en ermee wegvluchtten. Hierop ontstond een chaotische strijd tussen beide partijen. Tijdens het gevecht schoot Lord Vishnu de halfgoden ter hulp: hij pakte de kruik met nectar en gaf dit aan zijn rijdier, de mytische vogel ‘Garuda’, die ermee wegvloog over het Indische continent. Gedurende 12 jaar jaagden de demonen de Garuda achterna, in de hoop hun deel van de nectar te kunnen bemachtigen. Tijdens diens vlucht voor de demonen stopte de Garuda op vier plaatsen: Allahabad, Haridwar, Nasik en Ujjain. In elk van deze plaatsen morstte hij telkens een paar druppels nectar in de rivier.
Eens om de drie jaar wordt een bijeenkomst (mela) gehouden op één van deze vier plaatsen, waar Hindu’s met miljoenen samenstromen om te baden in de heilige rivier en zich te reinigen van alle zonden.

De exacte datum van de Kumbh Mela wordt bepaald aan de hand van de stand van de Jupiter en de zon. Eénmaal in de 144 jaar staan beiden in een dermate gunstige stand dat men de Maha (Grote) Kumbh Mela viert. De Maha Kumbh Mela wordt steeds in Allahabad gehouden, op de plaats waar de Ganges, de Yamuna en de (mytische) Saraswatirivier samenkomen (in realiteit gaat het dus om twee rivieren, de derde moet je erbij denken...).



De Kumbh Mela wordt algemeen beschouwd als de grootste massabijeenkomst ter wereld. Aan de voorbije Maha Kumbh Mela namen naar schatting zo'n 120 miljoen gelovigen deel, gespreid over 55 dagen. Op 10 februari, de religieus belangrijkste dag, namen 30 miljoen mensen op één dag een bad in de Ganges. De stad kon de toevloed van pelgrims, die langs alle kanten per trein, vliegtuig, te voet, naar de samenvloeiing van de rivier afzakten, niet meer slikken. Gevolg: 36 doden in het treinstation van Allahabad nadat op het perron paniek uitbrak in de massa. Voor andere weetjes, klik op deze link (nvdr: de redactie staat niet in voor de juistheid van het aantal vermelde publieke toiletten of kms. aangelegde weg die vermeld staan op deze site). Wat er ook van zij, één ding is zeker: vergeleken met dit gebeuren is Rock Werchter of Pukkelpop peanuts.




Antoine en ik bezochten de Maha Kumbh Mela tijdens het laatste weekend, waarin nog een laatste 'auspicious bathing day' was voorzien: Mahashivratri. Gelukkig waren er die zondag 'slechts' 5 miljoen mensen aanwezig (ter vergelijking: de bevolking van Wallonië en Brussel + 500.000) om zich te reinigen in het heilige water van de Yamuna en de Ganges.












Nu ja, wat heet ‘reinigen’. De Ganges is een biologisch en chemisch zwaar vervuilde rivier. Mensen gebruiken de rivier om ritueel te baden, zich te wassen, kleren te wassen, de vaat te doen, maar evengoed om overblijfselen van gecremeerde lichamen in te gooien of als WC. Volgens een in 2011 gepubliceerde studie wordt er in de stad Varanasi, die verder stroomafwaarts ligt dan Allahabad, dagelijks alleen al zo'n 200 miljoen liter aan afvalwater in de Ganges geloosd, met verhoogde risico's op ziekten zoals dysenterie, cholera, hepatitis A en tyfus tot gevolg.

Niet gehinderd door enig gebrek aan kennis en nadat we elkaar met allerhande drogredenen overtuigd hadden (‘Maha kumbh’, ‘één keer in 144 jaar’, ‘niet voor niets naar hier gereisd’, etc.), besloten we zaterdag toch te opteren voor een 'rituele' reiniging in de Sangam, het heilige der heiligen, waar de Yamuna en de Ganges samenstromen. Op de plaats waar beide rivieren samenvloeien is er een zandbank, waardoor je tot kniehoogte in het water staat. Zo zie je vanop afstand mensen over het water 'lopen': een vreemd zicht.


We namen een bootje naar de Sangam om er een 'dip' te maken.




Na dit 'wasje' gingen we met innerlijke gloed (maar met angst voor lichamelijke gloed, je weet maar nooit wat ze hier in de rivier dumpen) naar onze 'hotelkamer', of wat daarvoor moest doorgaan: een barak in een kamp, bestaande uit spaanderplaat en een tijdelijke badkamer (nu ja). Deze rustplaats bood ons meteen de kans om afstand te doen van alles wat met wereldlijk genot te maken heeft: slaapcomfort (groezelige dekens en luid keelschrapende buren in aanpalende barak om 4 uur 's ochtends), een ontbijt (boterham met komkommer en witte kool), een gezellig terras met pint (terrein van verdroogde grond waar de vliegen van Allahabad 's middags samentroepten voor lunch).

Eens de verkwikkende douche achter de rug, ging het op weg richting centrum Allahabad voor het avondeten, een rit van 10 km. Om op onze plaats van bestemming (restaurant van één in een dozijn) te geraken, sprongen we achtereenvolgens
- achterop de motor;
- in een auto-rikshaw met 1 bestuurder en 17 passagiers;
- in een volgende auto-rikshaw met 1 bestuurder en 15 passagiers;
Soms is de rit belangrijker dan de bestemming...



Nadien terug huiswaarts naar de barak, met het oog op een Spartaanse nacht. Enkele impressies van deze barak:





Het laatste stuk dienden we te voet af te leggen, waarbij we 's nachts opnieuw langs het 'tweestromengebied' liepen. Overal lagen er pelgrims te slapen: langs de kant van de weg, op trappen, banken, onder bomen, op vele plaatsen was elke vierkante meter ingepakt. Het bleek de voorbode van wat een drukke zondag zou worden.


De volgende dag gingen we op pad om de sfeer op te snuiven aan de Sangam, waar talloze mensen waren samengestroomd voor het rituele bad. Enkele impressies van een dag tijdens de Maha Kumbh: 































's Avonds, als afsluiter van de dag, werden we door twee sadhu's of Holy Men uitgenodigd in hun ashram, in casu een klein rieten hutje die deze nomadische 'monniken' als tijdelijke verblijfplaats gebruikten. Sadhu's zijn spirituelen die verzaken aan elke vorm van materialisme en wereldlijk comfort en via yoga en meditatie uiteindelijk verlichting proberen te bereiken, om zich zo te kunnen bevrijden van de cirkel van leven en dood (reïncarnatie). Gelet op ons gebrek aan kennis van het Hindi en hun gebrek aan kennis van het Engels, werd het uiteindelijk een mystiek gesprek.


Bij wijze van conclusie: Ik betwijfel dat mijn 'duik' in de Ganges mijn zwarte ziel heeft witgewassen. Een slordige 100 miljoen mensen dachten daar echter anders over. Van Nepal tot Tamil Nadu, jong en stokoud, rijk en straatarm, mannen en vrouwen, Brahmanen en kastelozen, iedereen beleefde aan de oevers van twee rivieren tijdens de Maha Kumbh Mela dezelfde intense religieuze ervaring. India’s armoede is omgekeerd evenredig aan haar spirituele rijkdom.

Dank aan Antoine om sommige van zijn foto's te mogen gebruiken als illustratie voor deze blog. Zijn verslag van onze Kumbh Mela-ervaring kan je hier lezen.