x

x

donderdag 13 november 2014

Sacochen en bijgeloof


Aanvankelijk dacht ik dat de Chinezen hier hun hondje mee op restaurant namen. En dat die dan mocht rusten in een mandje.

Maar neen. Toch niet.

In het mandje leggen de dames hun handtas!

Enerzijds omdat ze gek zijn op dure sacochen. Van Louis Vuitton of Chanel, van Miu Miu of Longchamp,... Het verkoopt hier allemaal als zoete broodjes. En zo'n duur ding, dat wil je niet zo maar op de grond zetten natuurlijk.
Er wordt vervolgens ook een doekje over gelegd zodat er geen eten op de handtas kan vallen.

Anderzijds zou je volgens het bijgeloof je handtas niet op de grond mogen zetten, omdat hij anders 'je geld niet zou kunnen bijhouden'.

Wat je hier naast het mandje nog vaak ziet, is een haakje dat ze aan de tafel hangen en waar ze vervolgens hun dure sacoche aan ophangen.


Leven met nen dure sacoche... ni gemakkelijk...

dinsdag 11 november 2014

Georgetown, Penang (deel 2)

Onze tweede dag in Georgetown begon zonnig, maar eindigde ook in de regen. Het kon ons niet deren, we huurden wederom de twee tandems en trokken er op uit.

 de wellicht meest kleurrijke straat in Georgetown: Jalan Kek Chan

 En net nu scheen de zon... kon geen toeval zijn!

 tegelmozaïek

zicht vanuit de andere richting

Op de muur van een café in Jalan Burma. Ik kon niet vinden van welke hand deze is.

Deze is er vlakbij. Ook van een onbekende.

random straatje met oude shophouses

De kinderen moesten nog op zoek naar een gouden boeddha. Onderweg moesten we even schuilen, maar nadien vonden we hem in de Birmese tempel.


Een voorsmaakje voor onze reis volgende maand. De Dhamikarama Burmese Temple. 
Hij huist een gigantische gouden boeddha-beeld.
Het oudste deel van de tempel werd gebouwd in 1803.

Aan de overkant ligt de very kitchy Thaise tempel uit 1900. Hier zie je een gigantische slapende boeddha van zo'n 60 meter lang. Het stuk land was eerst in handen van de Verenigde Oost-Indische Compagnie en werd daarna aan de locals toegekend.


 Overal doen we gezellig mee aan de offer-rituelen. 
Hier konden de kinderen een blaadje bladgoud op een boeddhabeeld naar keuze kleven.


Deze muurschildering stelt een traditionele Chinese processie voor. Ze werd door de kunstenaars van ASA aangebracht. We konden jammer genoeg het terrein niet op om het van dichtbij te bekijken.

'Childhood' of 'I want pau' in Armenian Street Ghaut op de muur van een pastry shop stelt twee kinderen voor die naar de buns baskets achterop de fiets reiken. Het schilderij is van de hand van WK Setor die een vriend is van de eigenaar van de pastry shop. De afgebeelde kinderen zijn die van de eigenaar.

Een mens zou er niets vermoedend voorbij rijden. Maar achter de art deco-gevel van de Hin Company Bus Depot op Jalan Gurdwara vindt je in de achterliggende ruïnes nog meer prachtige kunst. Het betreft een tijdelijke solo-exhibition van Zacharevic onder de titel 'art is rubbish / rubbish is art'.

 'Flipping Girl'

 'Boys with Cones'

 'Boys in a boat'


 Deze Lego-mannetjes staan er nu een beetje bizar bij, maar eigenlijk stelden ze vooraf een mevrouwtje voor dat weldra de hoek om zal wandelen. Daar staat haar de onaangename verrassing van de overvaller te wachten. Het zwarte, boze Lego-boefje met een mes in zijn hand.
Zacharevic verwijst met dit thema naar de realiteit in vele Maleisische steden.  Hij werd met een muurschildering ervan 'the talk of the town' in Johore.
Ook hier in Kuala Lumpur heb je veel zogenoemde 'snatch thieves' die op je rugzak of handtas uit zijn. Ze gaan redelijk agressief te werk. Vaak hebben ze een mes bij en snijden in je arm of hand als je weerwerk zou bieden.

Zo zag het er dus uit... Deze foto kan je hier nog vinden.

'Boy under the rainbow' van Zacharevic

 Nog één van de vele metalen sculpturen waarover ik hier al sprak. Deze heet 'One leg kicks all' en staat in Muntri Street. Hij is gebaseerd op een cartoon van Tang Mun Kian.
De dame stelt een huishoudster voor zoals ze die hier vroeger kenden. Ze kwamen meestal vanuit de Chinese provincie Guangdong. Ze droegen een witte blouse en een zwarte lange broek. Aangezien ze zowat het hele huishouden draaiende moesten houden, noemden zij zichzelf 'Yat Keok Tet' wat Kantonees is voor 'one leg kicks all'.

 Je ziet ze niet zo veel meer, maar ze rijden er nog wel rond. De trishaws. Verschil met de rickshaws van Delhi is dat je hier vooraan zit. Best wel leuk om op die manier aan sightseeing te doen.

 Ik kon niet vinden van wiens hand deze balancerende ballerina is.

De naam van de straat waar ons guesthouse was. Daar word je toch meteen vrolijk van?

's Avonds hebben we o-ver-heer-lijk gegeten in Kebaya. Het restaurant van hotel Seven Terraces.
Lokale keuken verfijnd door gebruik te maken van de Franse kooktechnieken. Delicious!


Nee nee, ik ben geen grotere drinker dan mijne man. Hij zou de week nadien deelnemen aan de KL Standerd Chartered marathon. Die hij knap uitliep overigens! In ietsje meer dan 5 uur. Jawel! Maar dus, moest ik alleen een glaasje wijn drinken...

De volgende dag brachten we een bezoek aan één van de musea van Georgetown.


nu dus een museum, restaurant en luxe-hotel
voordien het prachtige huis van een rijke zakenman Cheong Fatt Tze
De film 'Anna and the King' met Jodie Foster werd onder meer hier gedraaid.

We fietsten verder naar een prachtige Chinese buurt met tempel: Khoo Kongsi





De hele buurt van de vroegere Khoo clan is echt geweldig. De Khoo's waren rijke Chinese handelaars in de 17e eeuw in Melaka en Penang. In de 19e eeuw werd deze clan village opgericht. De clan had er zijn eigen overheid, school, welzijnsorganisaties enz. In 1906 werd de tempel gebouwd. Toen was de clan op het toppunt van zijn rijkdom.
Ze zijn de oude huizen rondom de tempel aan het renoveren. Binnen enkele maanden zullen toeristen er kunnen verblijven. het belooft echt een prachtige plek te worden!

 random deur

 random geveltje

random straatje

Aan alles komt een eind. Ook aan ons bezoek aan Georgetown. We zullen er zeker nog een keertje naartoe gaan. 't Was echt super gezellig!


Reisinfo:
We verbleven in het zeer basic guesthouse The 80's Guesthouse. Een nieuwe guesthouse maar verwacht geen toilet of badkamer op je kamer! Ook een uitgebreid ontbijtbuffet zal je hier niet vinden. Maar er zijn voldoende ontbijt-mogelijkheden in de stad. Breng ook oordoppen mee.
We aten zoals gezegd heel lekker bij Kebaya in het mooie hotel Seven Terraces. Ze serveerden ons de Maleisische klassiekers met stijl en subtiliteit. Heerlijk!
Onze fietsen huurden we bij Love Bikes in Love street, recht tegenover ons guesthouse. Maar je kan overal in het historische centrum fietsen huren. Allerlei soorten zelfs: tandems, gocarts,...

Official documents

Ik stond er vroeger niet bij stil. Tot ik naar India en nu dan naar Maleisië verhuisde. Maar de in te vullen rubrieken op officiële documenten zeggen veel over de cultuur van het land.

In India werd er steevast gevraagd naar je 'father's name'. Dat maakt het voor de instanties makkelijker om je kaste te achterhalen. De naam is namelijk meestal aan een kaste verbonden. Zo weet je bijvoorbeeld dat 'Ram' meestal een tuinman is.

Ook vroegen ze er altijd naar je godsdienst. Tja, 't is dan ook een land met heel veel religies. Van hindu tot boeddhist, tot moslim of jain of katholiek. Onze huishoudster meende hindu-boeddhist te zijn. Ge komt er van alles tegen!

Hier in Maleisië vragen ze bij sommige banken wat je godsdienst is. Als je moslim bent, hangen daar bepaalde restricties aan vast. Zo zou je in sommige zaken waar alcohol wordt verkocht, niet kunnen betalen met je VISA-kaart. Of kan een vrouw na een bepaald uur niet meer betalen met haar kaart omdat ze dan bij haar gezin hoort te zijn.

Toen wij onze bankrekening openden, moest Jochen ook toestemming aan me geven om zelfstandig betalingen te kunnen doen. En ze vroegen hem of er een maximum bedrag op moest gezet worden. Na een heftige discussie en heel wat lobby-werk (not) werd het helemaal plafond-vrij! :-)

Ik was zonet onze visa-application-forms aan het invullen voor onze reis naar Myanmar met kerst. Zij vroegen dan weer wat mijn 'complexion' is. Ik moest toch even verifiëren wat ze daar precies mee bedoelden. Huidskleur ofte 'teint' dus. Waarom zouden ze dat nodig hebben? Zijn er quota per kleurtje? En wat vult een mens daarbij in? Ik zou zeggen 'blank', maar als ik sommige super witte Japanners of Chinezen zie hier in Azië, denk ik dat ik eerder 'brownish' hoor te schrijven... :-)

maandag 10 november 2014

Georgetown, Penang (deel 1)

In Kuala Lumpur mis ik de rijke cultuur die in New Delhi onuitputtelijk leek te zijn. De rijke cultuur waarmee wij, Europeanen, opgroeiden en verwend werden. Zelfs in het kleinste dorpje vind je kerken, tempels en historische gebouwen. Oude kasseiwegeltjes die al sinds decennia bestaan. Gedenkplaatsen en monumenten van de oorlogen die Europa teisterden. Oude markten en 'kapellekes',...

Op zoek naar Maleisische cultuur, kwamen we in Georgetown terecht. Georgetown is een stad, gelegen op het eiland Penang in het noordwesten van Maleisië. In 2008 werd ze uitgeroepen tot werelderfgoed door UNESCO. Je vindt er in het oude centrum een smeltkroes van verschillende culturen - Chinese, Maleisische en Indische elementen.

De Chinezen kwamen er in de 19de eeuw naartoe als handelaars, aangezien Penang belangrijk was voor de handel in tin, opium, betelnoot, peper en kruiden. De stad groeide door al de immigratie erg snel. De infrastructuur was totaal niet aangepast. Daarom werden goedkope arbeidskrachten vanuit India aangetrokken. De Indische cultuur kan je nog opsnuiven in Little India.

Georgetown heeft haar naam te danken aan de Britse koning GeorgeIII en werd aan het einde van de 18de eeuw gesticht door Sir Francis Light in functie van de Oost Indische Compagnie.

De stad is niet zo'n grootstad als Kuala Lumpur. Ze zou voor expats de meest leefbare stad van Maleisië zijn, en daar kan ik best inkomen.
Je vindt er nog veel heritage terug, wat redelijk uniek is in Maleisië.
Een ander aangenaam aspect is de eetcultuur. Je kan er fantastische maaltijden nuttigen. Chique gaan eten of aan een foodstall langs de kant van de weg. Het is allemaal even lekker!
En ten slotte heb je er heel veel straatkunst. Overal vind je super mooie muurschilderingen terug.

De kinderen hadden er alvast geen zin in. 'Weeral een stad bezoeken. Daar is toch niks aan?' - 'Waarom opnieuw een boeddhabeeld in een tempel gaan bekijken?' Het bezorgde hen zelfs slapeloze nachten!
Daarom voorzag ik voor hen een 'I spy'-spel. Ik gaf hen twee bladzijden vol foto's van allerlei bezienswaardigheden in Georgetown. Voor elke foto die ze konden vinden tijdens onze reis, zouden ze 5RM krijgen. Tot zo ver de omkoperij.
Oh ja, en het heeft gewerkt! Ze waren heel gemotiveerd om al de foto's te vinden!

De kids lossen de foto-zoektocht op. Met op de achtergrond het uit 2012 daterende werk 'Little Girl in Blue' van de kunstenaar Ernest Zacharevic. Het stelt een meisje voor dat zich opdrukt tussen twee venstertjes.

Maar dit is niet het enige kunstwerk dat je in de stad kan zien. Overal duiken om het leukste en mooiste muurschilderingen op! 't Is echt super-tof om ze allemaal te zoeken en te ontdekken.

'Love Me Like Your Fortune Cat' is een werk uit de serie '101 Lost Kittens' van 'Artists for Stray Animals' (ASA). Kunstenaars die deel uitmaken van deze groep zijn onder andere Tang Yeok Khang, Nathaton Muangkliang en Louise Low.


'Little Children on a Bicycle' - alweer een zeer originele naam. Maar 't is echt wel mooi gedaan. En het trekt gigantisch veel kijklustigen! 't Is een vrolijk plaatje dat een vleugje vrolijkheid en geluk brengt in Armenian Street.

'Magic' nabij Armenian Street. De deurtjes van een shophouse werden hier beschilderd.

'The Indian Boatman' is een muurschildering van de Russische Julia Volchkova. Je kan hem vinden in Stewart Lane. Met deze muurschildering wil men de rol herdenken die Stewart Lane speelde in de geschiedenis van de zeevaartindustrie in Penang.
De kunstenares zou rechtstreeks van een foto hebben afgeschilderd, zonder vooraf lijnen of een ruwe tekening op de muur te schilderen.

Doorheen de stad vind je overal deze metalen sculpturen. Ze maken deel uit van het project 'Marking George Town Steel Rod Sculptures' van het Chinese bedrijf 'Sculpture at work'. Men beeldt via deze sculpturen de geschiedenis van de stad uit aan de hand van metalen cartoons. Al vinden sommigen ze blijkbaar net wat te Chinees.
Deze vertelt over de 'five foot way', het doorgangetje op de achtergrond, dat de smalste doorgang van Georgetown zou zijn.

gedenkmonument aan WOI
Op 28 oktober 1914 had Penang te lijden onder een onverwachte Duitse aanval van op zee.

'Skippy comes to Penang' is een muurschildering die ook deel uitmaakt van het stray animals awareness project waarover ik het eerder al had. Als je de muurschilderingen zelf wil bekijken, zal je snel moeten zijn. Ze werden aangebracht in eco-friendly verf. Men verwacht dat ze binnen dit en twee jaar verdwenen zullen zijn.

Om de hoek zie je een rat. Het lijkt bij de kat te horen en 1 groot humoristisch werk te zijn. Maar de rat werd naar verluid door een andere, anonieme kunstenaar geschilderd.

'Boy on a Bike' (hoe verzinnen ze het) :-)
Deze is weer van Zacharevic. Het jongetje zit op zijn motorfiets terwijl hij de voetgangers ziet passeren. 
Er vlak naast kon je vroeger het kunstwerk 'Little Boy with Pet Dinosaur' zien, maar die is, jammer maar helaas, al verdwenen.

Het kunstwerk op de voorgrond werd gemaakt door Jochen Anthierens en Sofie Wuyts. Geen idee echter wie de blauwe hond op de achtergrond schilderde.

'Bruce Lee' is alweer een kunstwerk van ASA (Artists for Stray Animals). Helaas kan je ook hier al zien dat de plaaster waarop hij aangebracht werd, begint af te brokkelen.

'The Marge Simpson Bollard' van Zacharevic. Blijkbaar heeft hij hem al een aantal keer moeten herschilderen omdat de verf meteen leek te verdwijnen.

Nog een kunstwerk aan Armenian Street. 3 meisjes in de Chinese traditionele klederdracht. Maar het grappige is, dat ze niet alledrie Chinees blijken te zijn. 1 is Malay, 1 is Indisch en 1 is Chinees. Het zou de raciale harmonie moeten voorstellen.

'Reaching up' in Cannon Street.  Alweer van Zacharevic. 
Het jongetje probeert van op de stoel tot bij het nisje te reiken. (Waarom hij niet op het iets hoger gelegen trapje ging staan, is me een raadsel...)

We hadden f****** slecht weer. Regen, regen en regen. We waren bij gevolg genoodzaakt om te schuilen in één van de vele hippe café-restaurantjes.

Sam, geïnspireerd door al de kunst rondom haar, tekent België.

 ???

Deze zie je hier wel vaker. De Chinezen spreken de 'r' van 'parking' niet uit, het klinkt dan als 'no pauking'... en bij gevolg schrijven ze de r soms zelfs ook niet!

'Trishaw man' op Jalan Penang Road.
Het duurde een poosje eer de kinderen deze zagen... hoewel hij gi-gan-tisch is! 15,2m op 15,2m!
Het is een trishaw-man die op klanten wacht. Ze zijn een uitstervend ras, maar eens was de trishaw een zeer belangrijk transportmiddel voor mensen en goederen hier in Penang. De plaats van het kunstwerk is niet toevallig de plaats waar vroeger ook de trishaws wachtten nabij het Cititel Hotel.

'Brother and Sister on a Swing' van Luis Gan in een zijstraatje van Chulia Street.
(Tijdelijk ook 'Sister and Sister on a Swing'.)
De eigenaar van de printing-shop waarvan de muur beschilderd werd, vroeg zelf aan de minder valide kunstenaar die opgroeide in Penang om dit te schilderen. De kinderen zijn de kinderen van de eigenaar van de print-shop. Hij zette ook zelf het straatnaambordje 'Step By Step Lane' erbij. Het kleine steegje had voordien geen naam.

Aan de andere kant van het straatje schilderde hij het werk met de al even originele titel: 'Two children playing basketball'.

Deze is ook van ASA

Iemand een banaan? Of een ananas?

Tijd om naar ons guesthouse te gaan. Waar de kinderen nog wat met de kitten speelden en Jochen de grootste bel ter wereld blies.



Einde van deel 1. De rest is voor later!