x

x

dinsdag 30 september 2014

Hij is er, hij is errrrrr!

Brrrrooooeeeemmmmm!

Jochen zijn Royal Enfield is eindelijk aangekomen!

We durfden er bijna niet meer op hopen. En ik durfde al evenmin naar een stand van zaken vragen ivm de aankomst van de motorfiets. Maar eind goed al goed: hij is er!

Wat was het probleem?
Bij een verhuis worden alle artikelen die in een container worden ingeladen opgelijst op de 'bill of loading'. Dit wordt allemaal genoteerd op een doordrukformulier. Uiteindelijk wordt dat zowel door de verhuisfirma als door de klant (wij dus) ondertekend. Dit om achteraf geen discussies te hebben over wat er al of niet in de container zou gestoken hebben. Als er wat weg is, kunnen wij zeggen 'dat er een zetel verdwenen is'. Wij kunnen ook niks claimen dat nooit in de container gestoken heeft.

Jochen ondertekende de documenten, alles stond er mooi op, ook de 'Royal Enfield'. We hadden trouwens voor de firma Allied Pickfords gekozen onder meer omdat ze zegden veel ervaring te hebben in het importeren van voertuigen in Maleisië. Maleisië promoot zeer sterk zijn lokaal geproduceerde voertuigen en is er niet happig op om, vooral oudere, elders geproduceerde voertuigen binnen te laten.

Toen de container in Maleisië was toegekomen en we ernaar informeerden,  zegden ze hier: 'de container is er, we wachten nog alleen om de moto.'

Euhm, op de moto? Die steekt IN die container, niks aan de hand dus, laat die container maar komen.

Wel wat aan de hand dus... zo bleek. Op de copy van de bill of lading die ze hier ontvingen, staat namelijk enkel een 'cycle' vermeld, en geen 'motorcycle' of 'Royal Enfield'.

Wat bleek? In Indië hadden ze bij het noteren van de Royal Enfield stiekem gesjoemeld. Ze hadden op het voorblad inderdaad Royal Enfield geschreven, maar ze hadden voorkomen dat dit ook zo was doorgedrukt op de onderliggende bladen. Daarop hadden ze dan gewoon 'cycle' geschreven. En laat dat nu wel niet hetzelfde zijn als een 'motorcycle'. Dus voor Maleisië stak er helemaal geen motorcycle in de container, maar wel een gewone fiets!

Gevolg? We hadden illegaal de Royal Enfield geïmporteerd. Officieel bestond hij zelfs niet in Maleisië. En voor iets dat niet bestaat, kan je ook niks regelen. Je krijgt hem niet geregulariseerd, maar ook niet meer het land uit. Probleem.

Allied Pickfords kreeg het niet opgelost. Jochen is het toen zelf beginnen te regelen door de mensen bij de bevoegde ministeries te contacteren en hen de situatie uit te leggen.

Et voila, meer dan een jaar nadat hij de container inging, werd hij afgelopen week aan huis geleverd. Ik moet u wellicht niet vertellen hoe blij 'dieje van ons' ermee is?!

1 opmerking: