x

x

vrijdag 9 december 2011

Leven met een tijdsverschil


Je beseft het pas als je in het buitenland verblijft. Het is niet voor iedereen op deze aardbol op hetzelfde moment 10 uur 's ochtends. Het wordt niet overal op hetzelfde tijdstip licht of donker. Niet overal op de wereld heb je winteruur en zomeruur. In België zegt m'n wel eens dat 'de dagen korten' of 'de dagen lengen'. Hier in India is dat niet echt het geval. Winter en zomer... het verschil is niet zo groot, het wordt altijd ongeveer op hetzelfde uur donker. BIj het skypen met familie en vrienden valt het soms op: 'he, is het bij jullie al donker?'.

Andere jaartellingen niet in beschouwing genomen, zal ook niet iedereen op hetzelfde ogenblik het jaar 2012 ingaan. 'So what?', zal je zeggen. Meestal is dat inderdaad niet echt een probleem. Er zijn voor- en nadelen aan verbonden, dat wel.

Ik herinner me nog het verwachtend doch ook wat angstig uitkijken naar het jaar 2000. Wat voorspelde men niet dat er zou gebeuren naar aanleiding van de grote 'milleniumbug'. Handig voor België was, dat we konden kijken wat er in Australië gebeurde. Zij zouden namelijk als eerste dat jaar 2000 ingaan. Bijkomend was hun nieuwjaarsfeest al bijna gedaan toen wij nog alles tegoed hadden, leuk toch!

Hier in India is het op dit ogenblik 10:19 AM. In België liggen de meesten nog lekker in hun warme nestje 'te pitten' aangezien het daar nu 5:49 AM is. 4,5 uur verschil dus. Via internet luister ik naar 'de nacht van Radio 1'. Binnen enkele minuten begint 'De ochtend' en daar kunnen we hier tot in de vroege namiddag naar luisteren.

Lastiger is het echter wanneer je van hieruit belangrijke zaken moet regelen. Jij zit op hete kolen omdat je voor een dringende zaak iemand wil contacteren in België. Maar ach, die ligt natuurlijk nog te slapen, is nog niet aan het werk en moet je dus zeker nog niet storen.
Of wanneer bijvoorbeeld een familielid ernstig ziek is en er vandaag belangrijke uitslagen van onderzoeken volgen. Wanneer ik hier om 12 uur al een halve dag zenuwachtig de seconden veel te traag heb zien wegtikken, zit de man die mijn familie de medische resultaten in de loop van de dag zal meedelen, nog rustig voor zijn kommetje muesli aan de ontbijttafel. Het kan erg frustrerend zijn.

Als we binnenkort voor kerst terug naar België vliegen, worden we plots weer wat jonger. Joepie!!! Vliegen we terug naar India, dan worden we helaas weer enkele uren ouder. Technisch gezien dan toch. Concreet ligt mijn ijkpunt uiteraard in België en moet ik voor het berekenen van mijn leeftijd helaas wellicht met dat ijkpunt rekening houden? Tja...

2 opmerkingen:

  1. Altijd welkom om hier eens eerst Nieuwjaar te komen vieren! Wij worden er morgen een dagje jonger op, of we er werkelijk ook jonger gaan uitzien na 24u reizen valt nog af te wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja dat geldt voor mij ook hoor want als ik 's avond lui in mijn zetel plaats neem wil ik mijn kindjes zien en dat lukt uiteraard niet hé ! Maar niet getreurd : nog 9 keer slapen (en dat is hetzelfde voor jullie als voor ons !) en dan zijn we weer samen.
    Moeke

    BeantwoordenVerwijderen