x

x

maandag 12 december 2011

Yoga

Sinds enkele weken ben ik opnieuw gestart met yoga-lessen. Ik deed het eerder al een keertje en herinnerde me dat het deugddoend kon zijn, zo'n yoga-les. Vele toeristen komen speciaal voor het beoefenen van yoga naar India op vakantie. Het zou dus een beetje dom van me zijn om de kans om yoga-lessen te volgen, niet met beide handen te grijpen.

Lang geleden, toen we nog in België woonden :) dacht ik bij yoga meer aan van dat spiritueel geiten-wollen-sok-gedoe. Maar in India leerde ik de echte yoga kennen. En het spreekt me wel aan!

De yoga-lessen die ik volg noemt men 'Bihar yoga' of 'Satyananda yoga'. Je hebt er namelijk veel stromingen in, sommige mannen doen zelfs aan 'power yoga'. De Satyananda yoga zou de zuivere yoga-vorm zijn, en daar gaan we uiteraard voor.


Yoga is in de eerste plaats zeer fysiek. Je voelt elk spiertje van je lichaam. Je spieren worden wat gerekt, worden een beetje soepeler. Ze worden ook steviger. Heel veel yoga-oefeningen trainen op je rug- en je buikspieren. Maar ook de spieren in je vingers en je nek worden getraind!

Yoga concentreert zich sterk op de ademhaling (Pranayama). Op de juiste manier adem halen moet meer zuurstof brengen naar het brein en naar het bloed. Een soort natuurlijke doping dus! Ooooooooommmmmmmm!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten