x

x

vrijdag 17 december 2010

India versus België deel 1: Verkeer

Zwakke weggebruikers
Bij ons in België wordt er in het verkeer op een ultieme manier rekening gehouden met 'de zwakke weggebruiker'. Als je als autobestuurder een zebrapad nadert, dan minder je je snelheid. Het is immers best mogelijk dat er een voetganger de straat zou willen oversteken en dan is het niet meer dan normaal dat je die voetganger dat ook daadwerkelijk laat doen.
Dit is op z'n zachtst gezegd niet het geval in India. Hier geldt het recht van de sterkste. De voetganger is de zwakste, de vrachtwagen de sterkste. Het is best mogelijk dat een voetganger halfweg is op het zebrapad en gedwongen terug achteruit gaat omdat er een auto aangereden komt. Als onze chauffeur dit doet terwijl ik mee in de wagen zit, schaam ik me werkelijk dood!
Je merkt ook dat men van overheidswege weinig om voetgangers geeft. Voetpaden, als die er al zijn, liggen er erg slecht bij. Soms ben je genoodzaakt de straat op te gaan doordat 'koning boom' midden op het voetpad staat en je er niet omheen kan. Het beste voorbeeld betreft een zebrapad op Lodi Road hier in Delhi. De straat bestaat uit vier rijstroken, twee in elke rijrichting. Je loopt op het betreffende zebrapad de eerste twee rijstroken over en... stoot dan op een metalen hek! Ze hebben niet eens een opening in het hek voorzien, zodat je ook de twee volgende rijstroken te voet kan oversteken! Je ziet dan ook regelmatig mensen over schuttingen klauteren omdat ze anders gewoon niet van de ene kant naar de andere kant van de weg geraken.

Links - rechts
Wat sowieso anders is dan bij ons en ze vanuit het Britse koloniale tijdperk erfden, is het links rijden. Auto's rijden hier, net als in Engeland, op het linker baanvak. Het stuur in de wagens staat aan de rechterkant. Onder andere om deze reden, durf ik in India niet met de wagen te rijden. Ik merk dat ik soms tegenovergestelde reflexen heb, die fataal voor me zouden kunnen zijn. Als ik een tegenligger heb die dwars op me afgereden komt, zal ik reflexmatig naar rechts uitwijken. Tja, die tegenligger uiteraard ook, maar dat zou wel betekenen dat we, door mijn schuld, frontaal op elkaar zouden knallen.
Als ik te voet de straat over moet steken, ben ik altijd in de war. Naar welke kant moet ik ook alweer kijken om te zien of er een wagen, vrachtwagen, tuk tuk of gammele bus aangereden komt? Ik realiseer me telkens hoe het in me ingebakken zit om eerst naar links te kijken. Ik herinner me ook dat het er tijdens de verkeerslessen in de lagere school werd ingehamerd: 'Eerst naar links kijken, dan naar rechts en dan weer naar links kijken. Is de kust veilig? Dan kan je oversteken!'.

Chaos op de weg
In Delhi en zeker in New Delhi, waar wij wonen, valt het heel erg mee. Hier is het verkeer georganiseerd. Maar rij je Delhi uit, dan is het verkeer gelijk aan chaos. In België kan je er vanuit gaan dat er op de autowegen en autostrades enkel snelle voertuigen rijden. Af en toe kom je er een motorrijder tegen, maar zelfs dat is een uitzondering.
In India moet je op alles voorbereid zijn. Alle voertuigen kunnen mogelijkerwijs op de autostrade of op de autoweg rijden. Om maar te zwijgen van voetgangers en dieren die beslissen de baan over te steken op de meest ongelukkige ogenblikken. Ook de heilige koe ligt af en toe rustig te tukken in het midden van de autostrade. Ik vraag me dan af of die koe in kwestie suïcidaal is of gewoon een beetje houdt van risico's in het leven. In elk geval wil je ze niet doodrijden, want dan loop je het risico om voor 15 jaar achter de tralies te belanden. En geloof me, in België wil je de nor niet in maar in India blijf je daar zeker beter weg!

Op de moto
De bestuurder van de motorfiets dient een helm te dragen. Tenzij het een vrouw betreft (stel u voor dat haar haar in de war zou geraken) en tenzij het een sikh betreft (die draagt toch al een tulband?!). Je ziet regelmatig ganse gezinnen samen op de moto. Mama, papa en hun twee of zelfs drie kinderen. Niet te geloven.
Ik zag ook een keer een papa met zijn twee zoontjes op de moto. Eentje zat vooraan, eentje achteraan. Het jongetje achteraan was ongeveer 4 jaar oud (of zelfs jonger) en was aan het indommelen. Stel u voor!
Vrouwen zitten steeds in amazonezit. Hun sari wappert langs de spaken van de wielen. Ze houden zich vaak niet vast, zitten met hun handen op hun knieën of hun baby op schoot. Het ziet er zeer elegant doch gevaarlijk uit!

Gordels
Als ik het goed voorheb, is een gordel enkel verplicht voor de bestuurder. Een gordel, of die nu werkt of niet heeft geen belang. In de meeste taxis's heb je voor de rest van de inzittenden niet eens een gordel. In de meeste andere wagens wel, maar ze worden niet vaak gebruikt door onze Indische medemens. Je merkt ook dat de bestuurders het alleen maar doen 'omdat het moet'. Als de gordel stuk is, draperen ze hem netjes om hun schouder... dan is het ok voor de politieman!

1 opmerking:

  1. India is inderdaad een land met vele tegenstrijdigheden. Het is wel interessant om een westerse opinie erover te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen